Från food-tech start-up till scale-up

Kundens utmaning

Utifrån en idé om att tillverka barnmat mer skonsamt, dvs med lägre nivå av bearbetning (fin-hackat istället för puré) och lägre temperatur, vilket i sin tur skulle ge en produkt med lägre nivåer av skadliga restprodukter och högre näringsinnehåll önskade de två personer som hade denna ide att ta fram en produkt, inleda försäljning samt ta in en finansiär.

Uppdrag

I rollen som VD togs en omfattande affärsplan fram tillsammans med de två som hade den initiala idén. Ett första steg var att ytterligare säkra rätt kompetens i denna start-up vilket ledde till att en ny ordförande, med gedigen erfarenhet inom innovation och produktion, togs in. Bolaget stärktes även med kompetens inom tech och näringslära via ytterligare rekryteringar.

Som team arbetade vi fram recepturer, provlagade produkter och testade innehållet av restprodukter jämfört med existerande barnmat på marknaden.Resultatet visade lägre nivåer i våra produkter. 

Tredjepartstillverkare identifierades, varumärke, logga och brand-image togs fram.

Bolaget blev godkänt som lokal leverantör i en svenska kedja och försäljning inleddes. Demo i butik genomfördes vilken gav värdefull återkoppling. Med en produkt och köpande kunder säkrade kunde en finansiär tas in i syfte att skala upp bolaget.

Resultat

Uppdraget att ta fram en produkt, sälja till en kund och ta in en finansiär levererades. Det var en utmanande resa, men också otrolig lärorik i att aldrig ge upp utan istället hitta nya vägar samt överlag väldigt energigivande att skapa något från grunden.