Kundens utmaning
Kemibranschen är en traditionell bransch och som sådan var kunden relativt omogen gällande digitalisering.
Uppdrag
För att driva digitalisering hade kunden anställt en Chief Digitalization Officer, CDO, med uppdraget att öka tempot i företagets digitalisering och öka medarbetarnas digitala färdigheter. NIELY AB har agerat wingman och rådgivare till CDO under flera år.
Angreppssättet har varit annorlunda från gängse konsultuppdrag som lägger kvalificerad tid på att ta fram vision, mål, strategi, roadmap, KPIer och administration. Genom snabba och fokuserade interna dialoger identifierade vi de områden som var högst prioriterade och startade vårt arbete där. Fördelen med detta angreppssätt var att vi snabbt kunde visa tydliga resultat, samtidigt som vi lärde oss mer om bolaget för att kunna formulera relevant vision, mål och roadmaps.
Resultat
Bolaget har levererat många projekt inom digital transformation, ökat sin kompetens och med en definierad data governance så är bolaget idag väl förberett för att ta sig an AI.